Werkbezoek - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Werkbezoek - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Werkbezoek

Door: Build and Care

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

09 Mei 2013 | Roemenië, Székelyhíd

10.40 aankomst in Boedapest
Op zoek naar de huurauto en na het tekenen van veel papieren de sleutels mee gekregen.

We hebben echt uren gereden en heel veel van het landschap van Hongarije gezien. Het is apart om het grote verschil in luxe te zien. Eerst rijd je natuurlijk een lange tijd over de grote weg, en daar staan de dure goede huizen. Koen zei ook al dat het hem op viel dat het best mee leek te vallen met de armoede. Maar op een gegeven moment, toen we er bijna waren, net voor de grens, reden we de weg af en door een vervallen dorpje waar je gewoon een huis zag dat half ingestort was en nog bewoond.

15.15 (16.15 lokale tijd) Aankomst Sacueni
We stappen uit en de dominee en zijn vrouw komen ons tegemoet lopen uit de kerk. We hebben een poosje zitten praten met de vrouw van de dominee in de huiskamer.

18.00 lokale tijd avondeten
Al het eten dat we hebben gekregen was heel erg lekker, het leek niet heel anders dan wij gewoonlijk hebben, dingen als aardappelpurree, soep en schnitzel werd ons voorgeschoteld, maar toch smaakte het heel anders en het was erg lekker.

20.00 lokale tijd Naar de kerk
We zijn na twee uur ongeveer klaar met eten, drie gangen hebben we gekregen en daarna een kopje koffie en gebak. Omdat je natuurlijk nog niet echt weet wat je te wachten staat, en je drie gangen niet gewend bent, eet je de eerste gang al genoeg om vervolgens de volgende gang te krijgen. In de kerk was een catechesatie examen en daarom was de dominee al een uurtje eerder weg gegaan. Om acht uur zijn wij er ook heen gegaan met de vrouw van de dominee mee. Het was heel mooi en apart om te zien hoe dat ging in de kerk.

20.30 lokale tijd de jeugd
Na de kerk zijn we naar de jeugd gegaan. Normaal is de jeugdbijeenkomst op vrijdagavond maar de dominee en zijn vrouw hadden de jongeren gevraagd een dagje eerder te komen. Ongeveer 80% was er volgens de dominee. Het was heel mooi om te zien dat de jongeren uit Nederland ook een band kunnen hebben met de Hongaarse jongeren. De roemeense jeugd waren aan het zingen en wij Nederlanders dachten liedjes te herkennen, maar we kenden ze niet zo goed dat we ze in het engels of nederlands zouden kunnen mee zingen. Gelukkig hadden we het zangboekje van HoeZo en heeft Elianne op het schoolbord “Come, now is the time” in het engels op het bord geschreven en hebben eerst zij het in het Hongaars gezongen, toen wij in het Nederlands, en toen met zijn allen in het Engels.

22.00 lokale tijd Slapen.

De volgende dag
10.00 lokale tijd Rondleiding en project 1 bekijken
We zijn na het eten op pad gegaan. We zijn eerst naar de markt gegaan, wat heel leuk was om te zien.

We zijn door de hele stad gelopen, naar de school. De dag ervoor zijn we door de jeugd uitgenodigd te komen kijken bij hun school, omdat we het hebben gehad over de veschillen leek het hun interessant ons te laten kijken bij hun school. Om 10.45 hadden ze een kwartier pauze en kwamen wij aan, we zijn door de school gelopen, die trouwens helemaal niet zo anders was. Natuurlijk is het bij ons moderner en word er ook veel waarde gehecht aan het uiterlijk van de school, wat daar veel minder is. Maar het is echt niet een armoedige school. En ze hebben wat verteld over de lessen die mij ook niet zo anders leken.

Na de school bekeken te hebben zijn we naar het huis gelopen wat 1 van de mogelijke projecten is. Het is een vervallen gebouw waar op dit moment nog drie arme gezinnen wonen die veel van het huis hebben gesloopt. Zij moeten eruit zodat wij onder andere het dak kunnen vervangen en de muren kunnen opknappen om er een opvang voor te maken voor zigeuner kinderen na school en een keuken erin te maken voor een vorm van "Tafeltje dekje".

12.00 lokale tijd
We zijn weer terug naar huis gelopen en hebben de tweede mogelijkheid bekeken. De dominee vertelde over een dak waar steunbalken moeten komen zodat het nog langer kan mee gaan, maar dat is geen optie omdat wij daar onze bijbelweek met de kinderen gaan houden. Daarnaast is een zaaltje die als kinderopvang op zondag of jeugdopvang kan dienen, er moet een pad naar gelegd worden en de deur moet naar de andere kant. En natuurlijk moet de binnenkant daarvan opgeknapt worden. Deze optie is waarschijnlijk het project wat wij gaan doen wanneer het slecht weer is of als de zigeuners niet uit het huis zijn en we dat huis niet kunnen opknappen.

14.00 lokale tijd lunch en siësta

17.00 lokale tijd Gesprekken met de dominee en zijn vrouw gehad
18.00 lokale tijd eten en gezellig buiten zitten en alles nogmaals bespreken.

Om 23.00 uur vertrekken we weer naar Boedapest.