Maandag 29 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Maandag 29 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Maandag 29 juli

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

29 Juli 2013 | Roemenië, Székelyhíd

Na al die dagen rust, was het dan toch eindelijk tijd om aan de slag te gaan. De wekker stond om 6 uur Nederlandse tijd (klinkt natuurlijk iets beter dan 7 uur :D). Na het aankleden en douchen, was het tijd geworden voor stille tijd. Als eerst ga je zelf aan de slag met wat vragen en de Bijbel, daarna bespreken we dit in de groepjes, deze dag ging het over gedragsregels. 'Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn’. Best lastig om zo te leven. Daarna kregen we weer een overheerlijk ontbijt voorgeschoteld, zodat we daarna hard aan de slag konden gaan. De kinderen (ong. 80 :)) stonden namelijk al om 9 uur op de stoep.
De laatste dingen werden nog voorbereid en toen kwamen alle kinderen de zaal binnen gestroomd. In het begin is het best wel lastig om te communiceren en contact te maken door de taal. Gelukkig hebben we hele mooie handen en voeten gekregen en van een glimlach word iedereen blij. We hebben de liedjes ‘who is the King of the jungle’ en ‘read your bible, pray everyday’ voorgedaan en vooral de gebaren vielen erg in de smaak. Ondertussen werd alles vertaald in het Hongaars, de vrouw van de dominee vertelde het verhaal over Zacheüs. De kleurplaten die de kinderen daarna mochten maken hadden met dit thema te maken. Het was een erg geslaagde ochtend, al was het nog iet wat rommelig, omdat de spullen vanuit Nederland nog niet gearriveerd waren. De kinderen kregen daarna nog wat te drinken en een broodje buiten, want het was namelijk 39 graden. Daarna gingen we nog allerlei leuke spelletjes doen als ballon trappen, met een spons tussen 2 wangen zoveel mogelijk water in de emmer krijgen etc. De kinderen glunderde en hadden ontzettend veel plezier. Dan weet je ook waar je het voor doet, dat is zo mooi om te zien.

Na het harde werken kregen we weer een 3 gangen maaltijd om onze hongerige maagjes te stillen. Het was wel grappig dat de Roemenen een lied gingen zingen op de wijs van ‘zie ginds komt de stoomboot’ om te bidden voor het eten. We konden het natuurlijk niet verstaan en moesten erg hard lachen, wat verbazing opriep bij de Roemenen. Daarna komt gelukkig de lading met alle spullen toch aan! Daarna was er siësta, even heerlijk uitrusten, muziek maken en genieten van het mooie weer.

Na het eten gaf Arjen een Bijbelstudie (geheel in het engels! :)) voor ons en de Roemeense jongeren, dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is. We hebben daarna nog met elkaar gezongen. Na de Bijbelstudie zijn we nog met z’n allen naar een sportveldje gegaan om daar gewoon een beetje te chillen. De eerste echte werkdag zit er alweer op en we kijken uit naar morgen wat die dag ons zal brengen. We hebben er in ieder geval erg veel zin in :D

Hier ook nog even update van het bouwteam:
We wilden beginnen met het schilderen van het hek, maar zoals het altijd in Roemenië gaat veranderd dit op het laatste moment. Het lijkt net of dit een gezegde is hier in dit mooie warme land. Uiteindelijk gaan we toch naar “ons eigen project” om daar de boel eens flink op te ruimen. Het werken gaat goed en het resultaat is snel te zien, de dakpannen, de banden, de kleding en alle andere rotzooi gooien we in een mooi gegraven gat en we stapelen de stenen ergens anders weer op. Het lijkt soort op het verplaatsen van het probleem, maar hier is dat blijkbaar niet zo raar. De hitte speelt ons niet echt in de kaart, maar het drinken gaat er wel snel doorheen. Binnen 2½ werken is er ongeveer 20 liter water doorheen en Martin en Arjen gaan daarom maar weer op pad op opnieuw water te kopen. Na al de werkzaamheden op het terrein gaan we buiten het terrein verder met puimruimen. Ze zijn namelijk het dak aan het schoonmaken en ze verwijderen hier en daar een balk. Het is een stoffige maar leuke eerste werkdag en het voelt goed om nuttig te zijn voor de mensen hier. Jammer genoeg sluiten we het af met een enorme domper, het dak moet namelijk helemaal opnieuw worden opgebouwd dus we kunnen hier niet verder. Ondanks dit slechte nieuws is er morgen vast en zeker weer genoeg werk te doen, want dat is hier in overvloed. (Hier geen gebrek aan een werkplek) ;)

Lieve groetjes voor iedereen vanuit Roemenië.

• 31 Juli 2013 - 16:09

Dirk En Rianne:

Hoi Ellen,

Leuk om te lezen hoe jullie nu echt aan de slag zijn gegaan.
    Ondanks de hitte gaan jullie toch enthousiast met de kinderen zingen en spelletjes doen.
    Ook het bouwteam gaat van start. Succes met alles.

Groeten vanuit een ietwat druilerig Lexmond.

• 31 Juli 2013 - 16:52

Henri En Sjanie:

Lieve Ellen,

Een mooi verslag van jullie eerste werkdag. Fijn dat er zoveel kinderen zijn gekomen.
    Gelukkig dat de lading inmiddels is aangekomen, dan kunnen jullie daarmee verder.
    We wensen jullie succes.

Groeten aan iedereen.

• 31 Juli 2013 - 22:29

Rebecca:

Hoihoi,

wat leuk om zo op de hoogte te blijven van al jullie spannende avonturen! Ook leuk om de foto's te zien, jullie zijn goed bezig bikkels! Die kinderen zijn vast al van jullie gaan houden :)
    Veel succes nog met al het werk en stiekem ook nog veel plezier tijdens deze gave reis! ;)

Liefs Rebecca

• 05 Augustus 2013 - 08:14

P. De Jager:

Beste mensen,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen.
    Erg goed dat jullie op deze manier een deel van je vakantie doorbrengen.
    Ik wens jullie van harte Gods zegen toe bij alles wat jullie doen.

hartelijke groet

P. de Jager