Dinsdag 30 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Dinsdag 30 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 30 juli

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

30 Juli 2013 | Roemenië, Székelyhíd

Hierbij de ervaringen van een vrouwelijke klusser onder ons. Maandag zijn we begonnen met het klussen bij het ‘project’. Iris en ik waren de enige meiden die de rol van klusser op ons namen, we begonnen vol enthousiasme met het sjouwen van dakpannen, stenen en planken. Een andere taak was het opruimen van de rotzooi in het huis wat eigendom is van de kerk. Al snel kwamen de verschillen van de vrouwen emancipatie in Roemenië en Nederland en de idealen van de man over de vrouw naar voren. De Roemeense mannen en jongens waren overduidelijk niet gewend aan de vrouwelijke drive en spierkracht waar wij over beschikken ;). De mannen probeerde ons in het Hongaars duidelijk te maken dat wij die taken niet uit hoefden te voeren en dat zij dat wel even voor ons zouden doen. Ze twijfelde aan onze kracht vermogens. Dit waren redenen voor Iris en mij om eens even goed te laten zien dat wij in Nederland heel anders gewend zijn en dat wij absoluut niet ten onder doen aan de krachten van de man.
We trokken niks aan van de verwarring en het commentaar van de Roemeense mannen en wij gingen vol overgave aan de slag. Ze stonden versteld en langzamerhand begonnen ze te begrijpen dat wij anders zijn dan de idealen die zij voor ons bedacht hebben. De dominee had respect voor ons en noemde ons “Strong ladies” . Het was een zeer geslaagde klus dag. We hebben veel kunnen betekenen en je zag echt verschil. Onze mentaliteit zette voort op dinsdag want wij zijn hier gekomen om te klussen ongeacht de meningen van de lokale bewoners.
Dinsdag kregen Rick, Ellen en ik de taak om zonsverduistering aan te brengen aan de ramen in het gemeentelijk gebouw. Samen met Martin bogen wij onszelf over het aanbrengen van de zonsverduistering waar ook wij op dit moment profijt van zullen gaan hebben tijdens het slapen. De klus bleek langer te gaan duren dan aanvankelijk was gehoopt. Na zo ’n anderhalf uur hadden we met z’n 4en zonsverduistering aangebracht op 1 dakraam. Het was interessant om iets nieuws te leren. Het was een wat sombere dag qua weer dan de voorgaande dagen. Dit was fijn voor een klus taak die binnen uitgevoerd moet worden en het was ook fijn voor het bijkomen na al die hitte die wij als koude kikkerlanders niet gewend zijn ;). Tijdens onze siësta’s doen we onder andere boodschapjes in de plaatselijke supermarkten. Ons programma ziet er elke dag ongeveer hetzelfde uit maar er veranderen nog weleens wat dingen aangezien de Roemeense mensen het niet zo hebben op het plannen van activiteiten en zij nemen het op tijd komen ook niet erg serieus. Elke dag trekken we met de Roemeense jongeren op door middel van het samen werken aan de vakantiebijbel week of het klussen. Ook het eten tussen de middag doen we gezamenlijk. Elke avond zingen we met z’n alle Christelijke liedjes met elkaar, is er een bijbel studie van onze kant en doen we leuke spellen buiten.
Vandaag hadden we een bijbel studie van Matthias. Het was een korte en creatieve bijbel studie waarbij een mooi nummer centraal stond. Het nummer ‘Let them see you’van artiest Colton Dixon. De essentie was dat wij God en Jezus kunnen laten zien door onszelf heen. We kunnen ervoor bidden dat andere mensen God zullen zien en herkennen door onze daden. Je kunt God in de kleinste dingen zien en soms realiseren wij onszelf helemaal niet dat wij door onze dagelijkse activiteiten God kunnen laten zien aan onze medemens en dan in het bijzonder onze medemens die God nog niet heeft leren kennen. Het was een mooie en bijzondere bijbelstudie. Tijdens de bijbelstudie hebben we ook een filmpje gezien over een film waarin een man voor een duivels dilemma kwam te staan. Hij moest de keuze maken om óf zijn eigen zoon te laten leven óf een trein vol met mensen te laten leven. Ook keken we naar een filmpje van Ennio van de Jeugdkerk in Asperen. Het is leuk om dingen met elkaar te delen en om van elkaar te leren.
Na de bijbelstudie gingen we samen met de Roemeense jongeren naar buiten toe om samen een spel te doen. We gingen ‘trefbal’ doen. We vonden het leuk om de Roemeense jongeren een Nederlands spel te leren dat wij zelf al op de basisschool hebben geleerd. De Roemeense jongeren deden enthousiast mee en het was een gezellige avond. Nadat de jongeren naar huis gingen, konden we met onze groep wat leuks gaan doen. Op de eerste dag hadden wij al ontdekt dat er watermoelen verkocht worden in het dorp. Ruurd had er een gekocht en we gingen als groep rondom de meloen om samen ervan te eten. Zulke momenten zijn gezellig en zijn goed voor het groepsgevoel. Het is een hechte groep en we hebben echt wat aan elkaar. We hopen nog een bijzondere week met elkaar te mogen gaan beleven.

Groetjes van Lydia vanuit Roemenië.

• 31 Juli 2013 - 17:33

Gerda Golverdingen:

hallo harde werkers!

Weer fijn een verslag van jullie te lezen. Zo te lezen hoeven jullie je niet te vervelen, en zullen de dagen die nog resteren om zin voor jullie het in de gaten hebben.
    Wat geweldig dat jullie het goed met elkaar hebben.
    We wachten weer met spanning op jullie volgende verslag.
    Groeten van: Gerda Golverdingen.

• 31 Juli 2013 - 18:12

Fam.Kleppe:

Ellen en Rick het is een mooie foto reportage ,en mooie dagverslagen .
    We wensen jullie ,met zijn allen nog veel fijne dagen .

hg fam.Kleppe

• 31 Juli 2013 - 19:04

Conny Den Hartog:

Prachtig om te lezen. Vooral die cultuurverschillen.
    Ik wens jullie heel veel succes en Gods zegen op jullie werk!
    Groetjes,
    Conny

• 31 Juli 2013 - 20:19

Dirk En Rianne:

Hoi Lydia en de hele groep,

Mooi verhaal!
    Jullie leren daar klusjes waar je thuis ook weer profijt van kunt hebben.
    De hele ervaring van deze reis blijft in je bagagekoffer voor de rest van je leven.

Groeten van fam. Lakerveld

• 31 Juli 2013 - 21:06

Adrie Middelkoop:

Wat mooi om te lezen dat ook jullie bezig zijn met het helpen van de mensen die het zoveel minder hebben dan wij. Heel veelmzegen voor alles wat jullie daar doen.

Groeten,
    Adrie

• 31 Juli 2013 - 22:05

Ailje Spoelstra:

Hoe heb je dat gedaan muis, met krukken lopen en dan een watermeloen gaan halen in het dorp.

• 31 Juli 2013 - 22:05

• 31 Juli 2013 - 22:06

• 31 Juli 2013 - 22:36

Addie De Jongh:

Wat een mooi stukje, en wat een supervrouwen hebben we in Asperen hè? Echte alleskunners. Jezus zichtbaar door jou, heel mooi. Maak ze maar jaloers. Goede tijd daar. Addie

• 01 Augustus 2013 - 09:26

Dina:

Mooi om jullie verslagen te lezen. Bijzonder dat jullie dit mogen doen, kanjers! Bouwen in en aan Gods Koninkrijk en ja dat kan met een glimlach, een klusje, een verhaal of een lied.

Geniet van het werk, de mensen en de kinderen. Het is een ervaring die je nooit meer vergeet. Wij genieten van julie verslagen en foto's.

Hartelijke groet,
    Dina

• 01 Augustus 2013 - 09:50

Yvonne Temminck:

Hoi allemaal,

Wat een leuk verslag weer, we kijken er dagelijks naar uit! Fijn dat jullie dit kunnen/mogen doen. Nog fijne dagen gewenst met elkaar!
    Groetjes vanuit een zeer zonnig Asperen.

• 01 Augustus 2013 - 11:49

Rinus Broekhoff:

Prachtig om jullie zo te kunnen volgen. Zij blijven we helemaal bij, maar een mondeling verslag na jullie terugkomst lijkt mij ook goed. Heel veel plezier en zegen bij jullie werk en reis.

groet, Rinus.

• 01 Augustus 2013 - 13:07

Anne Grijzenhout:

Mensen!
    Goed bezig daar. Tof om de verhalen te lezen. Succes met alles en Gods zegen! :-) Blijf in Hem!

Anne

• 01 Augustus 2013 - 17:21

Cor Van Ooijen:

Beste mensen,
    Ik heb jullie verslag van dinsdag 30 juli jl. overgenomen op de zondagsbrief van de Gereformeerde Kerk zodat men kan lezen over jullie werk. hartelijke groeten Cor