Zondag 3 augustus - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Zondag 3 augustus - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Zondag 3 augustus

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

04 Augustus 2014 | Roemenië, Székelyhíd

Zondagmorgen was de kerk vol kinderen en ouders. De afsluiting van de vakantiebijbelweek wordt vol enthousiasme bezocht. De dienst begint met het dopen van een baby, waarna de dominee een gewone preek houdt. Pas na de zegen mogen de kinderen hun liederen ten gehore brengen, wat ze dan ook vol enthousiasme doen.
Na de dienst worden alle kinderen getrakteerd op gebak en mogen ze hun laatste werkje mee naar huis nemen. Veel van hen bedanken ons in het Hongaars. Tevreden, maar ook moe van de hele week, kunnen we deze middag uitrusten.
In de avonddienst gaat Atilla voor, hij is bezig met een studie theologie, maar is pas 20 jaar oud. Hij belooft ons dat we vanavond ook liederen zullen zingen die wij kennen. In de dienst zingen we Hongaars en Nederlands door elkaar , "dit is de dag" , "create in us à clean hart" en " als een hert". We bidden voor in de kerk met de Hongaarse jeugd onder andere p voor de contacten tussen Asperen en Sacueni en voor de goede zorg voor onze maaltijden van de kookdames. De preek over psalm 23 heeft Atilla zelfs laten vertalen voor ons in het Engels en we zingen then thousand reasons in het Engels. Voor ons heel fijn dat deze stappen worden gezet, want steeds Hongaarse die sten bijwonen maakt ons erg slaperig.
Vanacht zongen we voor de dominee om half een " happy bithday" omdat hij vandaag jarig is en hij nodigt ons uit om palenka bij hem te komen drinken. Een uitnodiging die we niet aan ons neus voorbij laten gaan, dus om ongeveer negen uur staan we op de stoep. Een gastvrij onthaal met palenka en popcorn staat ons te wachten. De dominee en zijn vrouw kunnen goed met jeugd omgaan en spreken goed Engels en zelfs wat Nederlands wat een wat rechtstreekser contact en zelfs grapjes mogelijk maakt. Al met al toch weer een volle dag. Een kerk vol kinderen, een goed te volgen preek en een gezellige avond met de dominee. Tussen de bedrijven door staat er steeds weer een gevulde tafel met eten voor ons klaar. Genoeg om dankbaar voor te zijn. .