De eerste ervaringen - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu De eerste ervaringen - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

De eerste ervaringen

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

24 Juli 2017 | Roemenië, Székelyhíd

Gisteren (zondag) gingen we door het Hongaars natuur reservaat Hortobagyi. Het was het laatste deel van onze mooie reis. Uitgestrekte vlakten van afwisselend weiland en moeras. Onderbroken door grote boerderijen uit de Sovjettijd. Sommige nog in gebruik, andere waren twijfelachtig. Her en der kwamen we een herder tegen met een kudde koeien, in de felle zon op weg naar vers gras of een waterput.

In de loop van de middag parkeerden we de camper naast de pastorie, na de hartelijke ontvangst en een kopje koffie bij de fam. Rakosi hebben we ons bij de groep gevoegd, die net ontwaakte uit de siësta roes.

Na een voedzame maaltijd en een korte avonddienst hadden we de kennismaking met een groep van ongeveer 13 jongeren. We hebben ons voorgesteld en samen de volgende dag doorgenomen. Het thema van deze week is Daniël en zijn vrienden, die de wet van God stellen boven die van Nebukadnezar. Een lastig thema want niemand weet hoeveel de Roma kinderen nu eigenlijk weten van God, Jezus of iets dat ook maar een basis kan zijn om het verhaal van Daniël verder toe te passen. Ook de hoeveelheid kinderen was een verrassing. De contactpersonen die vaker met de Roma kinderen werken was gevraagd om alle kinderen uit te nodigen die normaal naar de naschoolse opvang gaan, max 48 kinderen. Enig teken hoeveel het er echt zouden worden, bleef onduidelijk. Veel vragen dus, onze Hongaarse vrienden en wij stonden gelijk, allebei begonnen we aan een avontuur waarvan we niet wisten hoe het zou gaan. We hebben de avond gezamenlijk afgesloten met gebed.

Maandagmorgen, ontbijt op de veranda en aan de slag. Alle materialen meegenomen die door Henriette keurig waren voorbereid en verpakt, super! En tot onze verbazing zaten er in het klaslokaal maar liefst 38 Roma kinderen te wachten samen met 3 leidsters.

Om het gras niet voor de voeten weg te maaien voor de volgende blogger nu even geen inhoudelijke mededelingen over het reilen en zeilen van de vakantiebijbelweek. Algemeen was iedereen blij met de opkomst en het kontakt. Om 1 uur is er zelfs al innig afscheid genomen door de kinderen, mooi om te zien dat je met een glimlach, een boks of knuffel al een verschil maakt. Concretere voorbeelden konden we tijdens onze stille tijd over een "levende steen zijn in Gods koninkrijk" niet krijgen (1 Petrus 2:5-8).

Ps. Ikzelf was 2 jaar niet meer in Sacueni geweest en had ook de naschoolse opvang nog niet gezien nadat deze gereedgekomen was. Maar wow, wat een resultaat en dan te bedenken dat ik hier in mei 2013 met Henriette, Koen en Elianne stond tussen de troep in een bouwval en toen besloten hebben om een nieuw dak te sponsoren, waarna meerdere organisaties de mogelijkheden zagen en het er nu staat. Dankbaar.

• 24 Juli 2017 - 18:23

Henriette:

Mooi verhaal Martin. Wat geweldig dat er zoveel kinderen waren, ik denk dat ze er morgen allemaal zijn!
    Veel plezier met elkaar en met de kinderen. Laat zo je licht maar schijnen bij alles wat je doet zodat de mensen zeggen God is goed.

• 24 Juli 2017 - 18:37

Jolanda:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen, wat geweldig dat er zoveel kinderen waren. En wat mooi dat er al zoveel contact mogelijk is. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen. Heel veel plezier en zegen voor morgen en de rest van de week.

lieve groet, Frans en Jolanda en kids

• 24 Juli 2017 - 20:27

Marina:

Hoi allemaal,
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    Geweldig dat er zoveel kinderen zijn gekomen en dat het contact al zo goed was!
    Voor morgen weer veel plezier en Zegen toegewenst!
    Groetjes,
    Marina

• 24 Juli 2017 - 23:17

Gerda.:

Wat een belevenis en ervaring om zoveel kinderen te verwelkomen op de vakantie bijbelclub.
    Fijn dat het contact en de interactie met de kinderen positief is. Benieuwd hoeveel kinderen morgen komen. Het zal best als een lopend vuurtje doorverteld worden aan andere kinderen.
    Voor morgen weer veel kracht en sterkte toegewenst!

• 25 Juli 2017 - 20:53

Sjoerd:

Mooi om te lezen, Martin! Super dat er zoveel kinderen zijn! God is ook hier bezig!
    Een gezegende week verder!