Het verschil maken - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Het verschil maken - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Het verschil maken

Door: Stiena

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

28 Juli 2017 | Roemenië, Székelyhíd

Het is donderdag.
We hebben nu 4 keer een VBW ochtend meegemaakt.
En elke keer zit de zaal weer vol met enthousiaste kinderen. Roma kinderen die in een omgeving leven, die wij ons maar moeilijk voor kunnen stellen. Armoede, werkloosheid, alcoholmisbruik, enz.
Als ik daar binnenkom, zie ik vrolijke en open gezichtjes, maar ook stille, gesloten gezichten, die wegkijken als je tegen hen glimlacht.
Wat hebben ze allemaal al mee gemaakt?

We starten met gebed en zingen. Daarna het bijbelverhaal door dominee Rakosi. Dan het werkje, waarbij wij kunnen helpen. Marith, Emma, Erszi, Tobias en alle anderen zijn daarbij hard nodig, want er moet geplakt, geknipt, gelijmd, enz. worden. We praten met onze handen en ogen of met behulp van één van de Hongaarse tieners. Geweldig om te zien hoe creatief je daarin kunt worden.
En geweldig om te zien dat door samen bezig te zijn er een band tussen ons en de kinderen ontstaat. Ook de afstandelijke, gesloten kinderen geven ons soms een voorzichtig glimlachje. Of je voelt een tikje op je arm, omdat ze iets willen vragen.
Na het knutselen krijgen ze een maaltijd. Brood met beleg!! Lekkere, hele zoete thee.
En vandaag kregen ze een lekkere perzik.

We hopen en bidden dat onze aanwezigheid, de gezelligheid en de liefde die wij 'meebrengen' meehelpt om deze kinderen te laten zien, dat ze de moeite waard zijn......
En ook dat ze ontdekken dat God van hen houdt en hen kan helpen om voor een ander leven te kiezen.

• 28 Juli 2017 - 11:05

Marina:

Mooi geschreven, Stiena.
    Wij hopen en bidden mee!

• 28 Juli 2017 - 22:28

Meta:

Indrukwekkend en prachtig verwoord Stiena; dank!
    Goede dagen nog met elkaar.....