De laatste nieuwtjes - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu De laatste nieuwtjes - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

De laatste nieuwtjes

Door: Erszi

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

31 Juli 2017 | Roemenië, Székelyhíd

Vandaag weer even een hoop nieuwe updates van de afgelopen dagen.

We hebben vrijdag de laatste vbw gehad bij de Roma kinderen. Ze gingen een tekenfilm kijken over Daniël. En hebben ze een boekenlegger gemaakt en een tekening van een biddende Daniël en die beplakt met crêpe-papier . We hebben ook nog buiten gespeeld. Touwtje gesprongen en een spel met een bal en een soort zakdoekje leggen. Aan het einde van de middag kregen de kinderen allemaal een ijs voordat ze naar huis gingen.

In de avond kwamen de jongeren van hier pizza eten. Het plan was eerst ze zelf te maken maar dat was niet handig omdat we te weinig ovens hadden. En achteraf gezien waren we ook met te veel om dat te laten werken. Na de pizza heeft Tobias een kleine presentatie gehouden over Nederland en Asperen. En aan het einde kregen ze allemaal een halve stroopwafel om te proeven. Het was grappig om te zien wat ze er van vonden.

Dinsdagavond kwamen de jongeren film kijken. Hun hadden hemde film uitgekozen en ze zeiden dat we zondag ook nog een keer film gingen kijken en dat wij hem dan uit mochten zoeken. We hebben de film unconditional. Het was een hele mooie film met een mooie boodschap.

Op woensdag hadden we allemaal een vrije avond. We hadden toen een spontaan idee om de omgeving te gaan verkennen. We mochten auto's van Jenő en Hajni lenen. We zijn naar Oradea gereden en daar rond gewandeld en we zijn ook nog in een paar kerken wezen kijken. We hebben ook allemaal veel foto's gemaakt. Na een rondje gewandeld te hebben gingen we opzoek naar iets om te eten. We kwamen uit bij een pizza tentje. Het waren hele grote pizza's dus we hadden er 5 genomen. Hier hebben we met z'n negenen van gegeten. Toen we allemaal vol zaten zijn we weer terug gaan rijden naar Sacueni.

Donderdag avond gingen we met de jongeren voetballen. Ze hadden een voetbal kooi gereserveerd. We waren met een leuk clubje. De dominee kwam ook nog even mee voetballen. Hij was heel fanatiek. Hij bleef zelfs door voetballen terwijl hij aan de telefoon was. ;)

Zaterdag hadden we eerst geen idee wat we gingen doen. We wilde eigenlijk nog wel wat meer zien van de omgeving. En ook wilde we wel zwemmen maar in het lokale zwembad zagen we niet zitten. Want dat was bruin water en het stinkt. Hajni had ons een routebeschrijving gegeven die naar een mooi plek. Na een poosje rijden met de camper en een auto kwamen we bij een meer. Daar hebben we ons omgekleed en de camper neer gezet zodat in de schaduw konden zitten. We hebben er lekker gezwommen en liggen zonnen. In de middag hebben bij de camper broodjes geroosterd en lekker opgegeten. Op de terug weg wilden we nog een klein rondje rijden maar dat ging niet omdat de wegen te smal waren. Het was allemaal een beetje off road. Avonds hadden we weer lekker gegeten en daarna gingen we naar bed.

Zondag gingen we naar de kerk. In de ochtend waren er twee kinderdopen. En de preek ging over dat we dankbaar moeten zijn met wat God ons geeft. En dat we dat niet moeten vergeten. Na de kerk hebben we lekker buiten onder de boom gezeten en gezellig koffie gedronken. Rond de middag kwam er een catering eten brengen. Het was soep met brood en aardappelpuree en schnitzel. Het was lekker. Na het eten gingen we siësta houden. En om zes uur gingen we naar naar het restaurant. We moesten een beetje opschieten want om zeven uur begon de kerk weer. In kerk kwam ook de Roma kinderen om te laten horen welke liedjes ze geleerd hadden. Het was leuk om te horen. Het plan was dat de jongeren van hier film kwamen kijken bij ons maar ze zeiden dat ze andere plannen hadden en dat we het opschoven naar maandag.
We hebben toen zelf maar met zijn vieren film gekeken. We hebben twee Sherlock Holmes films gekeken. We gingen hierdoor wel een beetje laat naar bed.:)

• 31 Juli 2017 - 16:11

Linda:

Leuk om te lezen Ers! Klinkt lekker avontuurlijk :)

• 31 Juli 2017 - 17:20

Marina:

Leuk en uitgebreid geschreven, Erszi!
    Alvast een goede terugreis gewenst allemaal!