Je zult hier maar jarig zijn! - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Je zult hier maar jarig zijn! - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Je zult hier maar jarig zijn!

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

31 Juli 2014 | Roemenië, Székelyhíd

30 juli een speciale dag voor Lisette . Ze is vandaag jarig. Tijdens het ontbijt wordt ze enthousiast toegezongen door onze eigen groep en krijgt ze een Pandora bedel van de groep en één van de Build and Care werkgroep. Wat ze nog niet weet is dat er straks een overheerlijke chocoladetaart gebracht wordt. Op het moment dat ik dit zit te schrijven ( donderdag middag 14.30 uur) zitten Ruurd en Lisette samen de restjes op te eten.( zie foto). We gaan na
het ontbijt klaarzetten voor de dag. We hebben er weer reuze zin in.
Vandaag zijn er weer meer kinderen. Het was een super ochtend. De LOOMBANDJES waren een GROOT succes. Ieder kind heeft er 3 of 4 gemaakt. We hebben de jongeren die geholpen hebben allemaal een zakje gegeven en de rest van de bandjes gaan naar de lagere school. Aranka en Andrea , de dames die de VBW mee organiseren geven daar allebei les. Na de afsluiting in de kerk oefenen de jongeren van hier nog even het toneelstuk voor morgen waardoor we pas om 14.30 uur eten. Lisette krijgt rozen van de ds. en we zingen met zo'n 35 personen Happy Birthday Het toetje is taart , jammer dat we niet een stukje voor onze lezers mee kunnen nemen !! Wij kijken al uit naar de verjaardag van ds. Rakosi a.s.zondag. Na de uitgebreide maaltijd ( het was ondertussen al 16.00 uur) lopen we nog een rondje door de stad en doen wat boodschappen. Tegen de avond gaan we met enkele jongeren mee naar hun huis om te kijken hoe ze leven. Martijn, Lisa en ik mogen met Janos mee naar zijn oma en opa. We gaan op pad en hebben geen idee waar deze mensen wonen, nou het was zeker 3 kwartier lopen, onderweg worden we getrakteerd op een ijsje en uiteindelijk arriveren we bij oma en opa. Wat geweldig om te beleven. varkens, kippen, kleine poesjes en een koe die nog met de herder op het veld is. We worden erg gastvrij ontvangen met koffie, pallentienta , dit zijn een soort pannenkoeken met geitenkaas of jam ertussen en nectarines. Ook proeven de zelfgemaakte kersenlimonadesiroop, zoiets lekkers heb je zelden geproefd. Na een rondleiding door de groentetuin gaan we de herder tegemoet. De koeien weten zelf welk erf ze op moeten. Wanneer de koe op stal staat krijgen we nog een rondleiding door het huis, achter de keuken is de tv kamer, daarachter nog een kamer en de badkamer en boven zijn ook een aantal kamers.In de kelder staan al veel potten ingemaakte vruchten en jam. Alle drie krijgen we een pot mee naar huis. Lisa wil graag even naar het toilet voor we terug gaan,omdat de riolering in huis niet werkt loopt ze mee naar achter waar ze op de poepdoos mag . Je zult maar hoge nood hebben. We lopen via een andere weg weer terug naar de kerk waar knakworstjes en friet op ons staat te wachten. Het eten is ondertussen koud geworden maar alle borden gaan leeg. Het is de bedoeling dat we in de stad nog iets gaan drinken ter ere van Lisette haar verjaardag, dit hebben we toch maar niet gedaan want toen we na ons stille tijd moment op onze horloges keken was het al half 12, hoog tijd om te gaan slapen.

De donderdag is omgevlogen weer een fantastische ochtend met weer meer kinderen. Vanmiddag zijn er een aantal bij het project wezen kijken. Er zijn twee mannen aan het werk en het gaat niet hard maar het gaat zeker goed komen.

God werkt op een heel bijzondere manier waarvan ik heel kort iets met jullie wil delen.

Een aantal jaren geleden was er een groep uit Elburg op zoek naar een nieuw project in deze streek.Ze hadden al verschillende projecten gedaan en werden gewezen op het Roma project van ds. Rakosi. Na het project bekeken te hebben zagen ze het beslist niet zitten en gingen op zoek naar een ander project.
Toen kwam Asperen en die wilde zich in gaan zetten voor een nieuw dak.
Dat is gelukt, maar hoe nu verder?
Voor ons was het niet haalbaar om weer 10.000 euro sponsorgeld bij elkaar te krijgen in een jaar.

De groep uit Elburg was ondertussen weer klaar met een project en werd na vragen waar is hulp nodig opnieuw op het pad van ds. Rakosi gebracht.
Nu voeren ze actie om 11.000 euro bij elkaar te krijgen voor het opknappen van de binnenkant. Wat werkt God toch op een wonderlijke manier, en wat bijzonder dat ook wij daarvoor gebruikt worden.

Na het opknappen van de binnenkant moeten er nog toilet ruimtes gemaakt worden en moet er nog geld komen voor een keuken.
Hoe ze het huis gaan verwarmen weet ik niet, dat ben ik vergeten te vragen.

Foto's volgen vanavond na de Bijbelstudie die Koen zo gaat geven.

Veel lieve groeten van ons allemaal.

• 31 Juli 2014 - 18:55

Ailjespoelstra:

Jottem wat een belevenissen daar zeg,ik wilde dat ik erbij was!

• 31 Juli 2014 - 19:13

Gerda Golverdingen:

Wat beleven jullie mooie dingen. het verhaal is mooi geschreven. Net of je er bij bent. Lisette gefeliciteerd met je verjaardag, hoor!

• 31 Juli 2014 - 19:48

Loes Moerland:

Wat geweldig om daar te zijn!! We hebben een machtige God !! Veel zegen op jullie werk gewenst! Een lieve groet !!

• 01 Augustus 2014 - 11:45

Wim En Els De Jong:

Lieve allemaal,

Wat een mooie tijd mogen jullie daar weer beleven. Om voor jongeren zo bezig te zijn en de liefde van Hem door te geven is geweldig. Nog hele mooie dagen en Gods zegen bij dit alles.

Lieve groet,
    Wim en Els de Jong.

• 04 Augustus 2014 - 15:03

Jolanda Van Rossem:

Wat leuk om te lezen, dat jullie een geweldige tijd hebben. Nog heel veel plezier en Zegen toegewenst bij de laatste dagen en een goede terugreis.
    Lieve groet,
    Jolanda