Woensdag 31 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Woensdag 31 juli - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Woensdag 31 juli

Door: Matthias Dankers

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

01 Augustus 2013 | Roemenië, Székelyhíd

Hallo lezers,

De dag begon weer vroeg, maar deze keer alleen om te ontbijten. De stille tijd is verplaatst naar de Siësta, dus dat hoeven we niet meer s’ morgens vroeg voor het ontbijt te doen. Wat een gebrek aan discipline daar in Roemenië hoor ik u denken. Maar de Siësta is een veel beter tijdstip om de stille tijd de doen kan ik u zeggen. Het is nu zo dat de morgen is voor werken de middag voor God en de avond voor de Bijbelstudies/ spellen met de Roemeense jeugd. U las het goed; de middag is voor God. Vaak zijn we om een uur of 16.00 klaar met eten en dan beginnen we vrijwel meteen met de stille tijd. Zonder dat er een einde aan hoeft te komen. We worden immers pas om 18.00 in de eetzaal verwacht. Of 1900 volgens Roemeense planning. Wat betekend dat je relaxed een uurtje of misschien 2 met stille tijd bezig kan zijn. Dit gebeurd alleen en in groepjes. Net wat je zelf, en je groepje, fijn vindt. Het is zo bijzonder om met elkaar over God te leren en te praten. Er is openheid, en deze openheid wordt door God gebruikt om te vullen met de Heilige Geest. Want die openheid is HEEL hard nodig voor de Heilige Geest.
Openheid naar elkaar toe is dezelfde openheid die je naar God kunt hebben. En als je eerlijk en open met elkaar kan praten, kan God ook spreken. God wil een relatie met ons maar een relatie komt van 2 kanten, net als onze menselijke relaties. In een menselijke relatie is open en eerlijkheid belangrijk, des te meer is dit belangrijk in onze relatie met God. Hij verlangt naar onze aanwezigheid, en wacht tot wij zijn aanwezigheid accepteren en zelfs uit onszelf op willen zoeken. Dit is ook iets dat we in de stille tijd mogen doen, we mogen een stap naar God toe zetten, zelf of met elkaar. Als wij die stap naar hem wagen, zal hij de overige stappen overbruggen. Door openheid en eerlijkheid in een groepsgesprek te hebben kunnen en mogen wij elkaar bemoedigen, opbouwen in geloof en onze vragen en antwoorden delen. Dit levert bijzondere en fijne momenten op met God en met elkaar.
Dezelfde openheid ervaren we door de Roemeense kinderen op de Bijbelweek, die zo vol overtuiging kunnen zingen en bidden. Ook hier is God bezig. En daar mogen wij ook van genieten. Zingen vol overtuiging is ook een manier om Gods Geest te ervaren. Zingen kan, net als bidden, een openheid tussen God en jou creëren die Gods Geest invult.

Groetjes Matthias

  • 01 Augustus 2013 - 23:18

    Thea.:

    Ook hier is God bezig. En daar mogen wij ook van genieten. Zingen vol overtuiging is ook een manier om Gods Geest te ervaren. Zingen kan, net als bidden, een openheid tussen God en jou creëren die Gods Geest invult.

    AMEN !!

    Groet Thea Niezen.


  • 03 Augustus 2013 - 14:40

    Gerben En Anja Veerbeek:

    Mooi verslag Matthias. Bijzonder om te lezen hoe jullie op elkaar en op God betrokken zijn en Zijn aanwezigheid ervaren. Een onvergetelijke ervaring voor jullie! Gods zegen bij de rest van jullie werk daar.

    Gerben en Anja Veerbeek

  • 03 Augustus 2013 - 22:00

    Joke De Jong:

    wat fijn dat jij dit zo verteld, ik hoop dat de dag een gezegende dag was de groeten aan elianne van oma joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Build and Care

Ondersteuning van de Hongaars Gereformeerde kerk in Sacueni, Bihor, Roemenie. Georganiseerd door Samen Kerk in Asperen in samenwerking met HoeZo.

Actief sinds 29 Mei 2013
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 21805

Voorgaande reizen:

22 Juli 2017 - 01 Augustus 2017

Vakantiebijbelweek 2017

26 Juli 2014 - 05 Augustus 2014

Vakantiebijbelweek 2014

27 Juli 2013 - 06 Augustus 2013

Werkvakantie zomer 2013

Landen bezocht: