Dag 1 - Het veelbelovende begin van een mooie reis - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Dag 1 - Het veelbelovende begin van een mooie reis - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Dag 1 - Het veelbelovende begin van een mooie reis

Door: Rick Lakerveld

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

28 Juli 2013 | Roemenië, Székelyhíd

4.30 De wekker gaat en na een wat moeizame nacht, door de warmte, gaan we er toch maar uit. We nemen een goed en stevig ontbijt, want de komende uren moeten we wel goed doorkomen natuurlijk. Om half 6 komen we aan bij Salem, hier ontvangen we gelijk onze tickets van de enthousiaste reisleider Martin. Het duurt een tijdje voordat iedereen er is, maar uiteindelijk zijn we compleet en wordt het avontuur geopend door Martin en Arjen. Een groepsfoto volgt en daarna vertrekken we richting Eindhoven Airport. We zien onderweg nog een aantal herten lopen op deze vroege, maar mooie morgen. In Eindhoven aangekomen, het is dan 7 uur, voegen Ruurd, Joanne en Henriette zich bij de groep. Ze zijn namelijk rechtstreeks van de Reveilweek gekomen. Ruurd nam nog een klein dutje om weer op kracht te komen en om met zijn enkeltje naar de incheckbalie te hinken. Daar aangekomen hebben we allemaal ingecheckt en onze koffers afgegeven.

We waren goed op tijd waardoor we nog even in een restaurantje een drankje hebben gedaan, voordat we door de douane moeten. Het is inmiddels 8 uur geworden en we lopen met een hoog tempo richting de douane, maar eerst nog afscheid nemen van de meegereisde chauffeurs. Daarna dan ook echt op weg richting de douane, waar we zonder problemen door heen zijn gekomen op een verloren ID-kaart na. Gate 5 was al even open, dus we waren ondanks het vroege vertrek nog best laat bij het knalroze vliegtuig van Wizz Air richting Debrecen. Jammer genoeg waren we zo laat dat we niet meer bij elkaar konden zitten, dus zaten we gezellig verspreid over het gehele vliegtuig.

De vliegtuigreis loopt gesmeerd en we landen dan ook een halfuur eerder dan verwacht. We landen rond kwart voor elf in Debrecen, dit is in Hongarije dus de tijd hier is gewoon nog hetzelfde. Het uitstappen ging enorm snel en binnen een kwartier stonden we buiten. (kunnen ze in Nederland nog wat van leren) Zoals een Roemeen betaamt komt de dominee rond 11.30 aan, dertig minuten later dan verwacht. Hij arriveert met 4 andere auto's en na het inladen verlaten we Debrecen. Wij stapten in de Volkswagen van de dominee en dit bleek een slimme zet te zijn, we hadden namelijk airco en dat was niet overal het geval. ;p Ondanks de warme temperatuur komen we rond 1 uur aan in Sacueni, de tijd is nu een uur vooruit gegaan dus de autorit duurde een halfuurtje.

Doordat we bij de dominee zaten hebben we al veel gehoord over de gang van zaken in Sacueni. Het landschap dat we hebben gezien tijdens de autorit doet mij denken aan Frankrijk, maar dan 10 jaar geleden. Veel geplamuurde huizen en nog echte elektriciteitspalen door het hele dorp. We besluiten om een rondje te gaan lopen door de stad (7000 inwoners) en we vallen met onze neus in de boter. Er is namelijk een bruiloft op de plek waar we even gingen zitten. Het ziet er simpel maar leuk uit en het laat gelijk ook wat zien van het land. We gaan ook voor het eerst naar de winkel om waterflesjes te kopen, ze kosten hier 1 lei = 0.25 eurocent per flesje. Om drie uur zijn we weer terug voor het ''echte'' ontvangst. We krijgen soort oliebollen aangeboden, alleen het zijn er veel meer dan we op een goede Oudejaarsavond!

Na het eten van de heerlijke oliebollen vertrekken we met een deel van de groep richting ''ons eigen project''. Een verlaten, maar enorm grote villa van een rijke familie. Deze oorspronkelijke bezitters hebben het gebouw geschonken aan de kerk zo'n 4 jaar geleden. Na die tijd zijn er arme mensen(20 personen) in komen wonen en sindsdien is het heel hard achteruit gegaan. Een deel van het huis hebben ze afgebroken voor brandhout en de wc is een huisje in de tuin met een gat in de grond. De mensen zijn vanmorgen pas echt vertrokken en dat is te merken ook. Er staan nog veel spullen die ze achter hebben gelaten en het is echt een bouwval geworden. Het huis ziet er echt niet meer uit en we beseffen volgens mij heel erg goed hoe goed wij het zelf hebben en hoeveel we de komende week kunnen doen!

Rond een uur of zeven gaan we eten en we beginnen met een goedgevulde groentesoep. Daarna heerlijke aardappels met een kippenvleugel gegeten; erg lekker maar weer enorm veel! :) Na het eten moesten we snel naar de jeugd van de kerk, want die zaten al aardig lang te wachten. We begonnen de ontmoeting door liederen te zingen in zowel het Hongaars en het Nederlands, het was vooral moeilijk maar het is wel mooi om gewoon hetzelfde te zingen ondanks het taalverschil. Het begin verliep een beetje stroef, maar na een voorstelrondje komt het langzamerhand toch los. Wij Nederlanders hadden zin in een losmakend spelletje: Ridder, Ruiter, Rugzak. Een erg leuk en actief spel dat goed overkwam bij de Roemenen. We deden het spel met ongeveer twintig koppels en uiteindelijk wonnen Maarten en ik!! :D Daarna zijn we een typisch Nederlands spel begonnen; de Stoelendans. Spel verbroederd en dat merk je ook gelijk, uiteindelijk staan er twee Roemenen in de finale en de kleinste jongen van het hele stel weet te winnen; Christophe. Er was dus geen Nederlander om de eer hoog te houden en hiervoor moeten we ons dus ook schamen.

Na deze actieve spellen zijn we met de jeugd nog een uurtje naar een cafeetje gegaan voor een heerlijke cola en een potje poolen. Om precies elf uur waren we weer terug en na een heerlijke douche gaan we maar eens proberen te slapen. Het was een lange drukke eerste dag, waar we heel veel indrukken hebben opgedaan. Maar het was daardoor juist erg interessant. Het begin is in ieder geval veelbelovend en we zijn enorm benieuwd naar de komende dagen!!! ;)

Bedankt voor het lezen van dit eerste enorme verslag! ;p

• 28 Juli 2013 - 16:11

Mariska En Peter:

Prachtig verslag om te lezen, geeft een mooi beeld van het begin van jullie reis, Gods zegen voor de volgende dagen!

• 28 Juli 2013 - 16:30

Rianne Niezen:

Super om te lezen en te zien :D! Zet hem op de komende dagen. Laat zo je licht maar schijnen bij alles wat je doet, zodat de mensen zeggen God is goed.

• 28 Juli 2013 - 16:38

Martha Sijtsma:

Ik geniet ervan om de verslagen te lezen.vanuit onze gemeente is er
    Een paar keer een roemenie reis geweest waarvan ik 2xdeel uit mocht maken.
    Je merkt gelijk aan het vele dat je krijgt wij in nederland echte " krenten" zijn.
    Het zal een tijd worden waar je nog vele jaren met veel warme gevoelens aan terug kan denken.
    Hoop dat jullie net zo fijne tijd daar krijgen als dat wij gehad hebben.

Gr martha

• 28 Juli 2013 - 16:39

Everdina:

Leuk om jullie zo te volgen!!! geniet ervan en God s zegen voor jullie mooie werk!

• 28 Juli 2013 - 16:49

Flora Damsteeg:

Wat heerlijk om op deze manier van jullie te lezen!fijne tijd nog!God bless you all ,groetjes vanuit Duitsland!

• 28 Juli 2013 - 16:56

Jan En Yvonne Atemminck:

Wat een leuk reisverslag. Goed om jullie op deze manier te volgen. Geniet van jullie reis en alle nieuwe ervaringen.

• 28 Juli 2013 - 17:54

Henri En Sjanie Van Santen:

Leuk verslag Rick. Jullie hebben al veel beleefd. Gods Zegen toegewenst. Groeten aan iedereen.

• 28 Juli 2013 - 18:35

Thea:

Wat geweldig leuk om jullie zo te mogen volgen !

een hele goede tijd met elkaar en Zijn zegen.

Groetjes uit Vuren.

ps,leuke foto Ar.

• 28 Juli 2013 - 19:01

Arja Van Dijk:

Leuk en uitgebreid verslag Rick. Het geeft ons een goed idee van wat jullie daar beleven.
    Ik wens jullie een hele fijne tijd daar. Hopelijk kunnen je goed je steentje bijdragen.
    Zegen op jullie werk en groeten uit een wat wisselvallig Asperen. Vanmorgen niet echt warm, nu toch weer zon.

Arja van Dijk

• 28 Juli 2013 - 20:45

Gerda Golverdingen.:

Hallo mensen.
    Leuk om jullie verslag te lezen. wat hebben jullie al veel indrukken op gedaan. Weet zeker wanneer jullie weer thuis komen,je het in Nederland allemaal erg lux vind de eerste dagen.En wat een hartelijkheid en gulheid hebben deze mensen. Ze kijken niet op een persoon meer of minder om te eten. Hoe is de temperatuur bij jullie? Hier was het 25 graden vandaag. Erg lekker. Maar het weer vannacht was erg rumoerig. Veel onweer,en hoosbuien. Mensen we wensen jullie een heel goede week toe,en hopen dat jullie met jullie programma een steentje kunnen bijdragen,om deze mensen te helpen. Veel zegen op jullie werk. En,o,ja,doe Martin de groeten. We kijken al uit naar het volgende verslag.
    Dag hoor!!
    Gerda.

• 28 Juli 2013 - 22:32

Marja De Vrieze:

Hallo,
    Leuk om jullie eerste verslag te lezen. Jullie zijn met elkaar om mooi team. We wensen jullie een gezegende tijd toe! Groeten van uit Asperen Sjoerd en Marja

• 29 Juli 2013 - 11:06

Fam. Dankers:

Wat leuk om dit verslag te lezen! Jullie gaan vast een bijzondere tijd tegemoet! We kijken uit naar het volgende reisverslag... Veel zegen!!

• 29 Juli 2013 - 13:00

Jolanda Van Rossem:

Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Veel plezier de komende tijd. God bless Jolanda

• 29 Juli 2013 - 15:21

Hans En Eveline Slotboom:

Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen! (goed gedaan Rick) Gods zegen voor de komende tijd.
    Speciale groeten voor Ellen en Rick. Groeten, Hans en Eveline Slotboom

• 29 Juli 2013 - 19:54

Linda:

Ha lieve Iris,
    Wat leuk jullie verhalen te lezen!! Wat is ridder, ruiter, rugzak? Misschien een goeie voor ons hahaha! Geniet ervan!
    Liefs uit Oeganda

• 29 Juli 2013 - 22:28

Dirk En Rianne:

Lieve Rick en Ellen,

Prachtig om jullie al zo snel te kunnen volgen d.m.v. het verhaal en de foto's. Duidelijk en uitgebreid.
    Hier is alles goed. Opa en oma zijn ook weer gezond en wel thuis. Goede en gezegende dagen toegewenst.

Hartelijke groet aan jullie en de hele groep.
    Dirk en Rianne

• 30 Juli 2013 - 10:46

Dennis:

Ha Ha Rick op de foto met een Feyenoord mok! Dan moet er toch al wel heel wat gebeurt zijn!

Hartstikke leuk om zo over de start te lezen; heel veel succes!
    Aan de foto's te zien kunnen jullie dat wel gebruiken..

Groet,
    Dennis

• 30 Juli 2013 - 17:00

Klazien:

Hoi Rick en Ellen,
    Leuk verhaal, fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben.
    Veel succes komende week met alles wat jullie te wachten staat.
    groetjes uit het mooie Noordeloos,
    Henny & Klazien

• 02 Augustus 2013 - 15:47

Rob En Ada Spruijt.:

Het zit er allemaal mooi uit wat jullie doen, het is bijzonder om jullie zo te zien.
    Best wel gaaf dat jongeren uit Asperen, vanuit hun overtuiging dit kunnen doen.
    Het is een mooi voorbeeld, ik hoop dat er een vervolg komt.We zijn blij dat jullie dit kunnen doen.
    Wij wensen jullie dan ook zijn zegen toe.
    gr Rob en Ada