Dag 2 - Zondag - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu Dag 2 - Zondag - Reisverslag uit Székelyhíd, Roemenië van Build and Care Asperen - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Zondag

Door: Iris Veerbeek

Blijf op de hoogte en volg Build and Care

29 Juli 2013 | Roemenië, Székelyhíd

De zondag begon niet al te vroeg. We begonnen de dag met stille tijd en om 9 uur stond het ontbijt klaar. Het zag er weer goed verzorgd en uitgebreid uit. Hier zorgen een paar Roemeense vrouwen uit de gemeente voor. Ze zijn vaak de hele dag bezig met het klaarmaken van maaltijden en na afloop mogen wij niet meehelpen met afwassen. Dit maken ze duidelijk met handgebaren en handkussen, want ze kunnen geen woord Engels, haha.
Na het ontbijt hadden we even de tijd om ons klaar te maken voor de kerk. Die begon om 11 uur (wat een tijd! :)) De meiden waren allemaal netjes in een rok van gepaste lengte gekleed en de jongens hadden dichte schoenen en een lange broek. Want dat hoorde, was ons verteld. Maar dat bleek wel mee te vallen. Sommige Roemeense vrouwen droegen gewoon een broek en er waren er zelfs enkelen die een (bijna) mini-rokje droegen. De vrouwen en mannen hebben wel een aparte ingang en zitten ook gescheiden in de kerk. Dit hoefden wij niet, want wij kwamen samen met de dominee en de kerkenraad binnen en mochten vooraan zitten.
De dienst was (uiteraard) volledig in het Hongaars en er viel dus geen woord van te verstaan. De psalmen en liederen werden begeleid door een klein orgel waar een vrouw op speelde. Zij was eveneens de voorzanger, want ze zette elk nummer in, waarna de gemeente volgde. De melodieën van de psalmen waren hetzelfde als bij ons, maar alle noten werden even lang aangehouden.
We moesten vaak opstaan en de hele geloofsbelijdenis werd opgezegd. Van de preek hebben we eigenlijk niks gevolgd, dit duurde dus ook best wel lang. Plotseling klonk het woord 'Amen' en was de preek afgelopen. Iedereen stond meteen op en we gingen over in gebed. de woorden 'Hollandia' en 'Asperen' kwamen voorbij. Het ging over ons. Na het gebed werden er een paar liederen door het koor gezongen. De vrouw die het orgel begeleidde, was de dirigent en de dominee en zijn vrouw zongen zelf ook mee in het koor. Het klonk erg mooi meerstemmig. De dienst werd afgesloten met het laatste couplet van een psalm. Een bekende melodie. Achter mij werd het door een paar leden van de groep in het Nederlands meegezongen. Hierna verlieten eerst de vrouwen de kerk en daarna stonden de mannen pas op.
Na de kerk konden we weer onze normale kleding aandoen en hadden we de tijd om wat te 'chillen'. Het was weer erg warm dus iedereen zocht een plekje in de schaduw of in de enige kamer met airco.
Tussen de middag kregen we een drie-gangen lunch. 's Middags warm eten is hier heel normaal.
Na de lunch hielden we heerlijk siësta. Een echte rustdag dus. 's Avonds werden we door de Roemeense jeugdgroep meegenomen voor een rondleiding door Sacueni. We kwamen net op tijd terug voor de avonddienst. Deze duurde korter dan de ochtenddienst en we moesten dit keer wel apart zitten. Een leuke ervaring. Na de dienst hebben we lekker gegeten en wederom 'gechillt'. Het was een heerlijk rustige dag en ook de laatste voor de komende 6 dagen... We zijn benieuwd wat we deze week gaan doen, want de spullen die we een paar dagen geleden op transport hebben gedaan, zijn nog niet aangekomen! Maar dat is geen groot probleem, want ze zijn hier in Roemenië toch niet zo van de planning ;)
Heel veel groetjes uit Sacueni, Roemenie!!

• 29 Juli 2013 - 16:57

Marian:

Fijn om weer een verslag van jullie te lezen. Zo kunnen wij ons een heel klein beetje inleven in jullie ervaringen/leven van de afgelopen dagen en komende week. Veel succes allemaal! Sterkte waar nodig...We houden de site in de gaten om jullie te volgen.
    Groeten van Marian Bijl

• 29 Juli 2013 - 19:30

Gerda Golverdingen.:

Leuk verslag over de zondag. Echt een warme rustdag! Jullie hebben daar echt een goede ,,airco" wie stak zijn kop niet in het zand, maar in de koelkast??? ja, ,mensen, wij zijn erg van het plannen, maar de Roemenen niet. Als ze beloven dat de spullen er vrijdag zullen zijn, zeggen ze niet welke vrijdag!! Maar alles wendt. Kunnen jullie even aclimatiseren. En niet te veel ,,chillen" Daar is het ook te heet voor. We wensen jullie vanuit een warm Leerdam een fijne avond toe, en wachten vol spanning op jullie volgende verslag.
    Hartelijke groeten aan allemaal.
    Gerda Golverdingen.

• 29 Juli 2013 - 21:55

Martha Sijtsma:

Wat een herkenning zeg.apart zitten in de kerk.hele noten zingen enz.
    Bij ons in de dienst kwam er gewoon midden in de dienst een gezin binnen lopen om een baby te laten dopen.ook heel byzonder omdat mee te maken.
    Verder is het net of ik er zelf bij ben.
    Ik wens jullie allen een fijne,goede en werkzame gezegende week toe.
    Gr martha

• 29 Juli 2013 - 22:33

Dirk En Rianne:

Rick, was het uit te houden (in de koelkast)?

• 29 Juli 2013 - 23:01

Thea:

Fijn om weer een verslag van jullie te lezen.
    Ik kijk uit naar het volgende !

Hartelijke groet voor jullie allemaal.
    Thea Niezen.

• 29 Juli 2013 - 23:40

Evert Van Luttikhuizen:

Leuk dat jullie ons op de hoogte houden! Veel succes met het werk. We leven met jullie mee. Groet, Evert en Cindy

• 30 Juli 2013 - 09:26

Annette De Jongh:

Hallo allemaal,

Wat leuk om jullie verslagen te lezen! Zo herkenbaar die mentaliteit van het geen-zorgen-maken-om-de-tijd.

Ik kijk uit naar de volgende verslagen. Veel plezier en succes met jullie werk.

Annette

• 30 Juli 2013 - 21:20

Mieke Van Felius:

Ellen en Rick, succes gewenst en veel werkplezier, groeten uit Leerdam

• 31 Juli 2013 - 16:37

Anja En Gerben Veerbeek:

Leuk verslag Iris en leuk om te lezen hoe jullie de zondag hebben ingevuld. Moeten we thuis thuis toch eens wat vaker psalmen gaan zingen ;) Ken je inmiddels al wat Roemeense woorden?
    We blijven jullie volgen.
    Liefs papa, mama. Emma, Lieve en Lieke (logeert bij ons)

• 31 Juli 2013 - 19:24

Lieve:

Hoooi Irisju!

Mooi geschreven hoor! ;)
    Papa en mama hadden ook al wat geschreven maar ik wou ook nog wel wat schrijven!
    Ik mis je al wel hoor maar ik denk dat je het wel leuk hebt daar. (Dus ik maak me geen zorgen om je) hihi
    Nog heeeel erg veel plezier en nog de groetjes aan Steven :p

Lieve XXxxx <3